handgemaakte producten

Wat zit er in de prijs van een handgemaakt product

Op markten, braderieen, creatieve beurzen en dergelijke wordt er vaak aan verkopers van handgemaakte unieke artikelen gevraagd waarom ze zulke hoge prijzen hanteren. Immers de grondstoffen zullen niet zo duur zijn, dus waarom is het eindprodukt dan zo veel duurder dan de prijs van de basis materialen? 

 

Ik wil hier graag proberen om uit te leggen waarom je de prijs van het basis materiaal niet als uitgangspunt kunt nemen voor de prijs die betaald moet worden voor een artikel wat daarvan met de hand is gemaakt.

 

Een jute zak kost € 1,00 dus waarom kost deze tas dan € 80,00?

 

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je gaan kijken wat er allemaal aan vooraf gaat voor een jute zak een mooie tas is geworden en welke kosten zijn daar aan verbonden.

En er zijn veel kosten….. de inkoop van het materiaal kost geld, de verkoop van het eindprodukt kost geld, het maken van het produkt kost geld.

In alle kostensoorten zitten voor een buitenstaander meestal verborgen kosten.

 

Inkopen

Het inkopen van de basis materialen gebeurt over het algemeen bij handgemaakte artikelen niet in grote hoeveelheden. Dat betekent dat er meer betaald moet worden voor naaigaren, ritsen, gespen, ringen, stoffen, versteviging, knopen enzovoort. Maak je 500 tassen op een dag, dan kun je een leuke prijs gaan onderhandelen bij je leveranciers, nu mag je vaak blij zijn dat een slechts 50 stuks hoeft te kopen van iets en geen 1000.

Veel groothandels hanteren een minimum bestel bedrag, je kunt dan niet even een paar ritsen gaan halen wanneer die op zijn. Dat betekent vooruit plannen is dus noodzakelijk anders moet je naar de gewone winkel en betaal je de (meestal duurdere) normale prijs.

Je basis materialen, je grondstoffen, komen niet gratis naar je toe. Je moet ze gaan halen (autokosten, parkeren en tijd) of indien mogelijk laten opsturen (verzendkosten).

Ook moet je er aan denken dat je ruimte moet creeren om je voorraad op te kunnen slaan, aan die ruimte kunnen ook weer kosten verbonden zijn. Al is het maar een plastc opbergdoos die je daarvoor aanschaft.

Een andere factor die de prijs van het eindprodukt omhoog duwt is het feit dat je niet 100% van het ingekochte materiaal kunt gebruiken. Je hebt onbruikbare reststukjes, je maakt af en toe een foutje, je materiaal blijkt toch niet die kwaliteit te hebben die je had gedacht en je kunt het niet gebruiken. Allemaal redenen waardoor je maar een deel van wat je koopt om kunt zetten in verkoopbare produkten.

 

Verkopen

Het verkopen op een beurs, markt of braderie is niet gratis, een stand kost vaak minimaal € 25,00 maar prijzen tussen de € 75,00 en € 150,00 per kraam zijn ook heel normaal voor goed bezochtte evenementen. De inrichting van je kraam kost ook geld, een kleed, reclamebord (laten) maken, kaartjes (laten) printen enzovoort. Dan moet je je reis- en eventueel parkeerkosten naar de betreffende plaats ook nog mee rekenen. En natuurlijk niet te vergeten de uren die je kwijt bent met voorbereiden (prijzen en inpakken) en met het opbouwen en afbreken van je stand en aanwezig zijn bij je kraam.

Ook wanneer je via een website verkoopt is dat niet gratis, je hebt in ieder geval je kosten voor de hosting van de site. Wanneer je een site moet laten bouwen worden de kosten nog veel hoger natuurlijk. Aan verkopen op sites als Etsy of Dawanda zijn ook kosten verbonden voor het plaatsen van en bij verkoop van een produkt. Dan kost ook nog de online betaling geld, Paypal, maar ook je eigen bank vragen een vergoeding per transactie.

Verkoop je je produkten via een winkel dan betaal je commissiekosten (consignatie kosten) of je moet je prijzen verlagen tot groothandelsprijzen en in bulk gaan verkopen.

 

Overige kosten

Hoeveel tijd zit er in een uniek handgemaakt produkt? En wat is je prijs per uur? Wil je voor het minimumloon werken of minder dan het minimumloon?

Er zitten vaak veel verborgen uren in een handgemaakt artikel. Neem alleen al het zoeken naar geschikte materialen en het vinden van leveranciers die kleine hoeveelheden willen leveren.

Je moet onderzoek doen naar de “markt”, wie verkoopt wat en tegen welke prijzen. Welke produkten zijn gewild en waar zit dat “gat in de markt” waar jouw produkt precies inpast?

Een volgende tijdrover is het ontwerp, het design van je handgemaakte produkt. En geloof me alles moet ontworpen worden. De simpelste tas is toch het resultaat van een aardig stukje denkwerk. Hoe groot, wat voor soort handvaten, welke sluiting, hoe ziet de binnenkant er uit, van welke stoffen kan ik deze tas maken, welke kleuren, structuren passen bij dit model? Dat zijn zo uit de losse pols even wat vragen die naar boven komen.

Na het design volgt dan over het algemeen het maken van een prototype. Want meestal lukt het niet om in een keer alles goed te krijgen. Heb je geluk dan kun je volstaan met een keer een proefmodel maken en heb je pech of is het een wat ingewikkelder model, dan kan het zo maar zijn dat er diverse voorlopers gemaakt worden.

En dan nog….

En dan niet te vergeten de kosten van je werkruimte (verwarming, onderhoud, schoonmaken), je machines, verzekeringen, verpakkingsmateriaal en verzendkosten enz. enz.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *